Det här är en nyhet som publicerades 2026-02-26. Det är därför inte säkert att informationen gäller längre. Letar du efter aktuell information? Sök här på hela hemsidan.
Denna ruta läggs automatiskt till på nyhetsinlägg som är äldre än 12 veckor.Trygghet i skolan: kommunens hantering
2026-02-26
Denna information publiceras med anledning av uppgifter i Haparandabladets granskning den 25 februari 2026.
Vi vill först och främst be uppriktigt om ursäkt för den oro, otrygghet och det obehag som de berörda eleverna och deras vårdnadshavare har upplevt. Barns trygghet går alltid först och Övertorneå kommun tar detta på största allvar. Kommunens hantering styrs av gällande lagstiftning, fattade beslut och fastställda rutiner.
Skolans ansvar och varför polisanmälan inte gjordes
Skolan är skyldig att utreda kränkande behandling och sexuella trakasserier enligt skollagen, diskrimineringslagen och barnkonventionen. Skolans barn- och elevhälsa har även ett särskilt ansvar i att stödja elever i svåra situationer och de finns alltid tillgängliga för eleverna. Syftet är att säkra trygghet och studiero, inte för att utreda om brott kan ha begåtts. Skyldigheten att utreda gäller även om en polisutredning pågår. Om skolan inte utreder dessa ärenden uppfyller vi inte gällande lagar.
Kommunen anlitade 2024 en extern utredare med erfarenhet och kompetens för att genomföra en grundlig och objektiv utredning av ärendet enligt skollagens bestämmelser. Det var viktigt för oss att göra en ordentlig och oberoende utredning på grund av lärarens position som politiker i kommunen, men också för att se om det hade funnits brister i tidigare utredningar.
”Utredningen gav inte tillräckligt underlag för att arbetsgivaren skulle göra polisanmälan. För en sådan krävs välgrundad misstanke och ett tydligt målsägandeperspektiv, vilket även externa jurister bekräftat. Samtidigt hade vi kunnat agera annorlunda tidigare och initierat en oberoende utredning redan från start. Men från 2024 och framåt har ärendet hanterats helt korrekt, och jag anser att kommunen nu har vidtagit alla åtgärder som är möjliga i detta fall.” säger kommundirektören Johan Antti.
Arbetsgivarens ansvar
Om en anställd inom skolan har kränkt elever är skolan skyldig att vidta åtgärder för att trygga elevernas studiero. Arbetsgivarens ansvar är att överväga lämpliga och proportionerliga arbetsrättsliga åtgärder enligt lag och avtal, till exempel korrigerande samtal, stödinsatser eller varning. Frågor om lärarlegitimation prövas av Skolinspektionen och hanteras av Lärarnas ansvarsnämnd (LAN). Den externa utredningen var klar i maj 2024 och utifrån resultatet vidtogs lämpliga åtgärder för att trygga elevernas studiero.
Förbättrat arbete med kränkande behandling
Övertorneå kommun har använt den oberoende granskningen som underlag för att utveckla våra arbetssätt långsiktigt. För att stärka tryggheten i skolan och förbättra våra rutiner har vi:
- Förtydligat och säkerställt rutiner för anmälan, dokumentation och uppföljning.
- Höjt kompetensen hos personalen i frågor om kränkningar och trakasserier.
Kontakt och stöd
Vid allmänna frågor / media kontakta:
Katarina Lindberg, Skolchef
Tel: 070‑628 09 50 · E-post: katarina.lindberg@overtornea.se
Har du som elev eller vårdnadshavare frågor eller oro? Kontakta i första hand närmaste rektor.

Sidan publicerades: 2026-02-26 12:18
Sidan uppdaterades senast: 2026-02-26 12:22



